Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

« C’est une chose étrange à quel point la sécurité de la conscience donne la sécurité du reste. » Victor Hugo 

Tegelikult telliti lugu tangost, aga kui nüüd mõelda, siis viimati saime tangofestivali külastada a. 2019 , enne seda kestvat koroonafestivali. 2024 tulevad Pariisi olümpiamängud ja kuna tihti kurdetakse, et sport saab tantsust meedias ikka palju rohkem tähelepanu, siis teeme intervjuu koreograafiga, kes on seotud nii tango kui ka tulevaste Pariisi olümpiamängudega.

Kui me töötaksime Postimehes, siis peaksime pealkirjaks panema midagi stiilis "koreograaf, kes paneb eriüksused tantsima". Aga me ei ole Postimehes, sorry, nii et lugege palun edasi. 

Odile Gheysens'i "Volibri" http://www.in-senso.net/article7.html?lang=fr

Tantsust kirjutatakse üldse väga vähe. Nii et vist on hea alustada tantsustiiliga, kus arhitektuuril ja tantsijal on nõnda tugev side, et selle sideme katkedes saabuks surm. Envol / Aerial Dance - YouTube

Prantsusmaal on erinevad komandanditunnid kestnud kokku seitse kuud: 2020 märtsi keskpaigas läksid kinni kõik tangopraktikad, tunnid ja festivalid. Isegi muuseumid olid kinni. Suvel 2020 küll mingid milongad toimusid, kuid koroonakartuses sinna eriline rahvamass kohale ei tulnud. Tantsiti küll maskides, aga ikkagi. 2020 oktoobri alguses keelati regulaarsed tunnid taas. Ainult professionaalid võisid omavahel edasi harjutada ja teatud ravitangod erinevate patoloogiate all kannatavatele gruppidele jäid prefektuuri eriloaga lahti, et siis paari nädala pärast ka võti mati alla panna. Tunnid tohtisid uuesti toimuda juuni keskpaigast 2021 ning suvi jäi milongade suhtes araks. 2021 sügisel algasid tunnid regulaarsemalt ainult vaktsineeritute vahel. Aknad on saalis lahti tänagi ja maskid ikka kenasti kõigil peas. 

Koroonaga annuleeriti viimase kahe aasta jooksul kõik siseruumides toimunud etendused ja vabakutseliste artistide elu Prantsusmaal oli päris raske. Samas kaugeltki mitte nii raske kui teistes riikides. Prantsusmaal  said kõik vabakutselised mingil määral toetusi vähemalt nelja Eesti keskmise kuupalga väärtuses. Vertikaaltants on jälle selline stiil, mis võimaldab välisfassaadide kaasamist kaasaegsesse tantsu. Niisiis on see täitsa koroonavaba sektor ning loomulikult peab ka selle tantsuvormi tänapäevases maailmas suurema luubi alla võtma. VOLIBRI / WonderWeekend 2016 - YouTube

Odile Gheysens ja vertikaaltantsu etendus "Volibri" http://www.in-senso.net/article7.html?lang=fr

Brüsseli tangofestivalil 2019 õnnestus meil näha kaasagse tantsu kompaniid nimega In Senso in-SENSO - Chorégraphe Odile Gheysens, kelle koreograafi Odile Gheysensiga me täna intervjuu teemegi. 

Belglased peavad prantslasi üldiselt upsakateks ja pealikaudseteks. Prantslased ja pariislased jälle fännavad Belgiat ja leiavad, et seal on kõik palju parem. Kohe ikka väga palju parem. Nii olid ka meie Pariisist Brüsselisse sõitnud kaastantsijad Belgiast vaimustuses. Eriti olid nad vaimustuses In Senso tantsukompaniist. "Näe, kohe näha, et belglased! Selline kaasaegne lähenemine tangole, ei mingeid koledaid kleite ja litritega kingi! Ikka looming ainult! Mõte on teistel nii lahti! Kohe näha, et Belgias on loomeinimestel palju paremad tingimused!" vuristasid pariislased kiidusõnu "Volibri" Volibri - in-SENSO etenduse pihta. Suur oli aga nende imestus, kui selgus, et In Senso on kaasaegse tantsu kompanii Prantsusmaalt ning nende koreograaf Odile Gheysens hoopis Luksemburgi Suurhertsogiriigi passiga tüdruk Pariisist, kes räägib seitset keelt ja on läbi reisinud peaagu terve maailma. Tõesti, ei oleks tulnud pähe kahtlustadagi, et Luksemburgi lipu all midagi nii totaalselt loomingulist saaks toimuda. Eks me kõik ole oma eelarvamustes kinni.

Mis oli siis "Volibri" puhul nii teisiti? Esiteks oli tegu koreograafiaga, mida esitati Brüsseli raudteejaama Gare Centrale'i vastas fassaadil. s.t. et tantsijad olid köitega fassaadile kinnitatud ning nende tants oli tõesti vertikaalne. Lisaks andis oma panuse loomulikult kaasaegne muusika.

Odile Gheysens ja kaasagse tantsu etendus "Volibri" , foto: Ludovic Seth http://www.in-senso.net/article7.html?lang=fr

Koreograaf Odile Gheysens koroona ajal tööd katki ei jätnud. Tal muidugi ka vedas, sest oli just alustanud residentuuri a. 2015 loodud La Fabrique de la danse'is Accueil | La Fabrique de la Danse ning sai  tantsuprojekti "SECURiNTIMICY" jaoks 2021 kevadel harjutada Prantsusmaa eriüksustega Odile Gheysens | La Fabrique de la Danse

KN: See on kindlast väga pentsik küsimus, aga kas koroona tõi su tööellu ka midagi head? 

Odile Gheysens: Ainult head! See oli suurepärane võimalus kõigest ebavajalikust ja ebavajalikest vabanemiseks, enda ümber ruumi loomiseks ja tegemiseks. Juba sõnas Covid on "vide" (pr. kl. "tühjus" , "faire le vide" tähendab "ruumi tegema" , toim.). See oli aeg, mis andis võimaluse oma elus ja loomingus korra loomiseks, sihtmärkide konkreetsemaks tähistamiseks. 

K.N. : Aga oled sa saanud koroona-ajal töö tõttu ka reisida? 

Odile Gheysens: Isegi väga palju. Viimati Alliance Française'i kutsel Luandas Angoolas ( Video "Volibri" etendusest 2.oktoober 2021 Nuit Blanche 2021 - AF Luanda - VOLIBRI / Cie in-SENSO - YouTube

Odile Gheysens ja õhutants Angoolas 2021. Alliance Française'i kutsel etendus "Volibri" http://www.in-senso.net/article7.html?lang=fr

KN: Miks sa otsustasid ühel heal päeval vertikaaltantsu õppima hakata? 

Odile Gheysens: See oli aeg, mil nii mu enda era- kui tööelus valitses mingi raske tühjus.  Kõigil võib seda ette tulla. Viskuda 60 m alla kuristikku tundus hea mõte. Ja samas see tühjus ja vertikaaltantsu õppimine täitsid mu elu uuesti. Tänu vertikaaltantsule olen ma saanud külastada imelisi paiku üle maailma, olen esineda saanud  väga erinevate arhitektuurimälestiste fassaadidel. Nii vanade kindluste, losside , krikute kui ka kaasaegsete pilvelõhkujatega oma koreograafiat kohandades. Vanad ja ajalooga majad inspireerivad mind rohkem. See ehitis seal näiteks ei inspireeri üldse ... (Odile osutab pilvelõhkujale, milles töötab Prantsusmaa Kaitseministeerium, toim.

KN: Aga kust sul see idee tuli? Ma isegi ei tea, kus vertikaaltantsu õppida saaks? See tundub nagu veel midagi muud kui tsirkusekoolides õpitav? 

Odile Gheysens: Olin Mehhikos etendusi andmas ja nägin seal ühte Mehhiko kompaniid, kes astus üles väga ebatavalise tantsuseadega. Vertikaaltantsuga. Peale etendust tuli mul endal suur soov taolist tantsu õppida ja ma läksin nendega peale etendust rääkima. Küsisin, et kus te õppisite? Ja nemad vastasid, et Pariisis. Siis tulin Pariisi tagasi, otsisin selle kooli üles ja õppisin. 

KN: Mis on vertikaaltantsu puhul teisiti, mida publik ei näe? Näiteks ballett on füüsiliselt valus ja koormav, aga see valu ei paista laval välja. Kõik näib kerge, graatsiline ja kaalutu. 

Odile Gheysens: Vertikaaltants näeb ka väga õhuline välja, aga peale esinemist võivad olla käed villis, randmed ja pahkluud valusad. Jah, vahel võib hiljem väga valus olla. 

Odile Gheysens ja etendus "Volibri" http://www.in-senso.net/article7.html?lang=fr

KN: Mul tekkisid kohe praktilised küsimused. Kui näiteks mõni Eestis asuv festival teid esinema kutsub, siis kuidas see teie etenduse praktiline pool täpselt välja näeb? Kas tuletõrje või päästjad peavad kuidagi fassaadi ette valmistama? Mis kriteeriumite järgi sellist fassaadi üldse valida saab? 

Odile Gheysens: Tavaliselt peab arvestama, et ettevalmistuseks läheb kaks päeva pluss kaks päeva koreograafia arhitektuuriga kohandamiseks. Me oleme oma ala absoluutsed professionaalid ja mitte keegi teine peale meie endi ei saa kontrollida fassaadi vastavust meie turvanõuetele. Nagu ei saa ka mitte keegi teine kotrollida meie köisi. Tuletõrjuja või aknapesija töö on väga teistsugune ja ta ei saa kontrollida tantsijale vajalikku liikumistrajektoori. Seda saame me ainult ise teha. 

Fassaadi valiku puhul on oluline see, kuhu publiku paigutada saaks ja et etendus oleks võimalikult hästi kõigile nähtav. 

Koreograaf Odile Gheysens ja etendus "Volibri" http://www.in-senso.net/article7.html?lang=fr

KN: Ja kui suure/väikese koosseisuga te reisite? 

Odile Gheysens: Meil on koosseisus kaks kuni viis tantsijat. Olenevalt tantsijate arvust saame etendust fassaadiga kohandada. Siis on kaasas helitehnik, assistent  ja soovi korral võime kaasa võtta ka valgustaja. "Volibri" puhul on kuni neli tantsijat ja koosseisu suurus oleneb ka sellest, et kas muusika tuleb arvutist või soovitakse interpreete kohapeal kasutada. Siis lisanduksid näiteks klaver ja orel.

KN: Kuna fassaadid on alati erinevad, siis kas sa kasutad oma koreograafias ka palju imrovisatsiooni? Kujutan ette, et kasvõi tuul võib ju sellistes kõrgustes oma osa nõuda. 

Odile Gheysens: Ei, improvisatsiooni ei ole "Volibri" puhul üldse. Kõik on väga täpselt määratletud ja paigas. Erineva koosseisu puhul on erinev koreograafia, aga kõik on ülimalt täpne.

KN: Sa oled öelnud ühes teises intervjuus The Widow Stanton' ile The Widow Stanton , et kui eriüksused tulid teiega koos harjutama "SECURiNTIMICY" jaoks, siis esimese asjana ütlesid nad: "Me ei oska tanstida!" . Kuidas sa siis nad ikkagi tantsima said? 

Odile Gheysens: Neil on tegelikult kõigil väga hea füüsiline ettevalmistus. Koreograafile on nad juba väga hea materjal. Kõik nende liigutused on super täpsed ja kindlad. Nad ju harjutavad neid liigutusi pidevalt, liigutuste perfektsus ongi nende töö aluseks. Täiskasvanud lihtsalt usuvad, et tants on ainult mingid kindlad sammud ja rütmis liikumine, aga tants ongi lihtsalt liikumine. Sõjaväelastel on ka tantsukompaniiga sarnane ühtsustunne. Üksinda liikudes võivad nad ohtu panna nii iseenda kui teised, aga koos liikudes suudavad nad kõiki aidata. Koroonaga on ka läheduse ja intiimsuse positsioon ühiskonnas muutunud. Intiimsuse ja turvalisuse suhe on alati relatiivne olnud., aga koroonaga on see võimendunud. Ma ei kujuta ette, et ma ei kallistaks oma vanemaid. Seda intervjuud  nõustusin ma üldse sulle andma ainult seetõttu, et sa oled ainuke pressiesindaja, kes ei ole minult küsinud, kas ma kõrgust kardan. Muidugi kardan. Iga kord kardan. 

KN: Kaasaegne muusika tundub su lavastustes väga oluline olevat. Kas see on spetsiaalselt su tantsuprojektide jaoks loodud. 

Odile Gheysens: Jaa, nüüdismuusika on mulle väga oluline. Kahjuks ei ole need lood spetsiaalselt meie etenduste jaoks kirjutatud, aga väga tore oleks küll, kui kunagi ka originaalmuusika algusest peale luua saaks. Rami Khalifé ' helilooming on mulle väga oluline olnud. 

KN: Tokio olümpiamängudel oli kavas selline uus ala nagu ronimine. See on ka üks väheseid vertikaalseid alasid. Kas see on ka vertikaaltantsu kuidagi aidanud? Ma mõtlen, et Pariisi olümpiamängud ju varsti tulevad- on sellest tantsule kuidagi kasu ka? 

Odile Gheysens: Tegelikult jaa. Juba eelmisel suvel esinesime The One Dance Project'i raames kui olümpiamängude korraldamine anti Pariisile üle . See on tantsuprojekt, mis liidab kümneid erinevaid koreograafe ja erinevaid spordi- ja tantsualasid One Dance Project (@one_dance_project) • Photos et vidéos Instagram ja töö selle tantsumosaiigiga käib edasi. 

KN: Kus sulle veel esineda meeldiks? Mingi koht kuhu sa tahaksid tagasi? 

Odile Gheysens: Pariisi ooperisse tahaks kord tagasi. Ja Lõuna-Koreasse tahaks ka väga tagasi. 

KN: Kas sul on hingel ka mingi teine ala, mida sa sooviksid proovida? Mingi tantsustiil, mida sooviksid juurde õppida? 

Odile Gheysens: Häälega tahaks hoopis rohkem töötada. Uuesti laulda näiteks. See meedliks mulle väga. Ja eriüksustega proovi tegemine oli ka väga huvitav kogemus. Eriüksustega sooviks veel midagi läbi viia ja väga huvitav oleks muidugi luua tantsuprojekt ka mõne teise riigi eriüksustega. 

Koreograaf Odile Gheysens lõi In Senso tantsukompanii a. 2004

Kallid arhitektid, kunstifestivalid, kaasaegse muusika festivalid! Pariisi kõige õhulisema tantsukompaniiga saab kontakti võtta siit News - in-SENSO ning koreograaf Odile Gheysensi seitsme keele hulgast oleks kindlasti võimalik leida ka see va ühine. 

Prantsuse keelest eesti keelde tõlkinud: Kalle Soms

Vaatamist: 

Angoolas oktoobris 2021 filmitud "Volibri" Nuit Blanche 2021 - AF Luanda - VOLIBRI / Cie in-SENSO - YouTube

"Volibri" VOLIBRI / WonderWeekend 2016 - YouTube

"Hellek" "Hellek" - YouTube 

"Envol" Envol / Aerial Dance - YouTube 

Lille'is  2015 filmitud õhutango "Tango in the Air " Suspend's" - YouTube

Kompanii 8.91 raames tehtud etenduselõiku näeb siit: Suspend's - YouTube 

"Tangoperf" 2015 Musée Carnavalet's TangoPerf au Musée Carnavalet - YouTube 

Veel lugemist:

 One More, Chorégraphie d’ Odile Gheysens (journal-laterrasse.fr) 

"SECURiNTIMICY" kokkuvõte: Odile Gheysens | La Fabrique de la Danse 

Sõjast rääkiv koreograafia : Chaos (paris-art.com) , Chaos (paris-art.com)

Ingliskeele kriitika "SECURiNTIMICY" kohta paneb pealkirjaks "The best show I'w ever seen" :The Widow Stanton

Tantsust elus üldse räägib tegelikult ka meie blogi avaartikkel : SURMATANTS- Pariisist pärit menumotiiv hiliskeskaegses kunstis - Kirjad Nuustakult (over-blog.com) 

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :